Coaching on the job, directie & MT

 

 

Strategische schoolontwikkeling: de persoon achter de leider & goed werkgeverschap

Door mijn analytische en generalistische kwaliteiten te combineren met mijn uitgebreide kennis van het basisonderwijs, kan ik snel een helder beeld van de organisatie schetsen door mee te kijken met de directeur. Ik observeer vergaderingen, denk mee over visie- en missiestukken, en geef advies over hoe deze effectief geïmplementeerd kunnen worden. We werken volgens de PDCA-cyclus en zorgen voor een heldere, inhoudelijke vergaderstructuur.

Samen stellen we een duidelijke stip op de horizon vast en bepalen we per schooljaar hoe deze concreet en realistisch bereikt kan worden. Ik onderzoek de bestaande kwaliteitscultuur en hoe de ontwikkeling binnen de school is georganiseerd, en ik adviseer je over mogelijke verbeteringen. Daarbij besteed ik speciale aandacht aan de teamcultuur en besliscultuur binnen de school. We kijken naar hoe het team samenwerkt, beslissingen neemt en of er sprake is van gedeeld leiderschap.

Samen verkennen we hoe jouw leiderschapskwaliteiten hierbij een rol spelen: waarom doe jij de dingen zoals je ze doet als schoolleider? We onderzoeken hoe je de samenwerking met de intern begeleider of kwaliteitsmedewerker kunt versterken en hoe je een cultuur van gedeeld leiderschap binnen het team kunt bevorderen. Door deze aspecten te versterken, leggen we een solide basis voor continue verbetering, een sterke teamdynamiek, en duurzame schoolontwikkeling

n mijn praktijkruimte gaan we een stap verder. Hier zoeken we naar de persoon achter de leider. We verkennen jouw leiderschapskwaliteiten en onderzoeken waarom je bepaalde keuzes maakt als schoolleider. Dit traject helpt je niet alleen om je leiderschap te versterken, maar ook om een cultuur van goed werkgeverschap te ontwikkelen. We kijken samen hoe je een omgeving kunt creëren waar zowel jij als je team kunnen groeien, met oog voor balans, welzijn, en ontwikkeling.

Deze holistische benadering zorgt voor een sterke basis voor continue verbetering, duurzame schoolontwikkeling, en een werkomgeving waarin iedereen floreert.