Inzetbaar in het onderwijs
Met mijn uitgebreide ervaring binnen het onderwijs als leerkracht, interim-directeur, intern begeleider, beeldcoach en adviseur ben ik goed op de hoogte van wat er speelt in een school. Ik ben in staat mijn diverse vaardigheden op verschillende manieren in te zetten. Mijn analytische benadering binnen organisaties helpt scholen en leerkrachten verder in hun ontwikkeling.
Kwaliteitsverbetering in het onderwijs
Kwaliteitsverbetering in het onderwijs draait om een gestructureerde aanpak om de prestaties van scholen te optimaliseren. Door gebruik te maken van het Knostermodel, teamfoto en vlootschouw, kunnen we effectief inzicht krijgen in de sterke en ontwikkelpunten van het team.
- Knostermodel: Een strategisch hulpmiddel om de kwaliteitscyclus te versterken en schoolontwikkelingen te borgen.
- Teamfoto: Geeft een helder beeld van de capaciteiten en samenwerkingsdynamiek binnen het team.
- Vlootschouw: Brengt de talenten en groeikansen van medewerkers in kaart, zodat gerichte ontwikkeltrajecten ingezet kunnen worden.
Deze methoden helpen om op een systematische manier de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en te waarborgen
Interim Directie
Als interim-schoolleider binnen het basisonderwijs ligt mijn kracht vooral bij zichtbaar en aanwezig zijn voor collega's, kinderen en ouders. Naast de zichtbare aspecten is het van belang als onderwijskundig leider de kwaliteit van het onderwijs optimaal te houden of te verbeteren. Als interim-directeur spring ik in op de behoeften van de school/bestuur. Mijn kwaliteiten liggen met name bij het werken met teams en onderwijskundig leiderschap.
Interim Intern Begeleider
De rol van de intern begeleider in een basisschool wordt steeds belangrijker. Als interim intern begeleider ben ik een coördinator en coach, iemand die structuur aanbrengt, leerkrachten ondersteunt en kan delegeren. Als serieuze gesprekspartner voor de directeur en ouders voer ik professionele gesprekken. Het is essentieel om als interim intern begeleider een eigen visie op onderwijs en begeleiding aan te bieden. Ik richt me op het opzetten van een doeltreffende handelingsgerichte ondersteuningsstructuur in de school, met heldere communicatie en oog voor de grote lijnen.
Persoonlijke Coach
Als coach begeleid ik leerkrachten in hun persoonlijke ontwikkeling via een gesprekkencyclus, waarbij ik de leerkracht ondersteun bij praktijkopdrachten. De begeleiding is op maat, waarbij we samen het traject opstellen. Leerkrachten kunnen werkdruk ervaren, en om burn-out te voorkomen, begeleid ik hen op de werkvloer. De begeleiding omvat een analyse en inzichten in werkdruk, vereenvoudiging van werk, zelfinzicht, samenwerking met collega’s en directeur, contact met de groep en ouders. Optimaal resultaat wordt behaald wanneer ik zowel de leerkracht persoonlijk als in de groep coach.
Beeldcoach
Beelden bieden veel inzicht en werken doeltreffend. Als beeldcoach voer ik trajecten uit om leerkrachten te begeleiden in hun ontwikkeling binnen de groep. Dit traject kan gestart worden wanneer een leerkracht vastloopt, maar een preventieve aanpak is het meest effectief. Het traject omvat een verkennend gesprek met de opdrachtgever, intake met de leerkracht, beeldopnames in de groep, nagesprekken met de leerkracht voor het formuleren van heldere ontwikkelpunten, en een evaluatiemoment met de opdrachtgever.
Teamcoach
Als teamcoach werk ik samen met het team, strevend naar een succesvolle en effectieve samenwerking. Het is van belang om eerst te verkennen en te waarderen wat er goed gaat en vervolgens te bekijken wat we kunnen verbeteren. In overleg met de opdrachtgever en het team formuleren we het uitgangspunt en de gewenste richting waarin het team zich kan ontwikkelen."